Payrolling – Laat u niet ‘rollen’ door de payroller
Aan ondernemers, met name aan horecaondernemers, worden door payroll-organisaties stelselmatig gouden bergen beloofd. De praktijk leert dat daar bitter weinig van klopt. Zorg dat u niet in de valkuilen trapt en laat voorstellen checken bij uw adviseur.
– De visie van Wil Hoebergen op het fenomeen payrolling en de drie payroll-mythen doorbroken. –
Drie payroll-mythen doorbroken
Over de voordelen van payrolling wordt vaak maar wat geroepen. In dit artikel worden drie mythen over payrolling doorbroken:
- Payrolling zou altijd de goedkoopste optie zijn …
- U zou geen administratieve rompslomp meer hebben …
- Door te payrollen bent u nooit meer als werkgever aansprakelijk …
Nou, niets is minder waar!
Payrollen: een aanslag op uw liquiditeit en een fikse kostenverhoging
De kosten voor het voeren van een loonadministratie door een accountant/administratiekantoor ligt tussen een half procent (veel personeel) en twee procent (weinig personeel) van de loonsom.
De payroll-organisatie rekent een opslag van 15-20% op de loonsom. Bij een verkoopgesprek vertelt men vaak dat het 2 tot 3% kost.
Het werken met een payroll-organisatie zorgt ook voor een enorme verslechtering van de liquiditeit van de werkgever:
- De factuur van de payroll-organisatie moet betaald zijn voordat de lonen betaald worden aan de werknemers.
- De loonheffing wordt een maand later betaald door de werkgever; de inlener betaalt de loonheffing via de factuur van de payroll-organisatie.
- Het vakantiegeld en de vakantiedagen worden direct op de factuur gezet; de werkgever betaald dat gemiddeld een halfjaar later aan zijn werknemer.
- De factuur van de payroll-organisatie wordt tenslotte verhoogd met 21% Omzetbelasting; die moet voorgeschoten worden.
De vermindering van de administratieve rompslomp is verwaarloosbaar
Werkgevers hebben een hekel aan het administratieve gedoe rondom de loonadministratie en besteden dat dus graag uit.
Een werkgever kan bij zijn accountant/administratiekantoor de complete verzorging van de loonadministratie uitbesteden, inclusief het opstellen van de arbeidsovereenkomsten, correspondentie UWV, pensioenfonds en dergelijke. In dat geval hoeft de werkgever slechts maandelijks de gewerkte uren en dagen door te geven.
Bij een payroll-organisatie is het niet anders: daar zult u ook maandelijks de uren en dagen aan moeten leveren.
Verschil is dat de werkgever de salarissen, loonbelasting en pensioenpremie zelf maandelijks moet overmaken. Bij een payrollorganisatie betaalt u ‘slechts’ de factuur van de payroll-organisatie.
De aansprakelijkheid blijft bijna altijd bij de werkgever/inlener liggen
Bij het aangaan van het contract tussen de werkgever en payroll-organisatie neemt de payroll-organisatie de werknemers over. U bent dan van alle verplichtingen m.b.t. uw voormalige werknemers ontslagen…… Althans dat denkt u en dat beweert de payroll-organisatie. Niets is minder waar en de rechtspraak is daar erg duidelijk in: u bent en blijft de werkgever, met alle aansprakelijkheden van dien.
De payroll-organisatie (het woord “payroll” zegt het al: loonverwerking) werft geen personeel en de rechtspraak is hier ook erg duidelijk in: als de inlener werft en de payroll-organisatie alleen de administratie verwerkt is de inlener werkgever, met alle toeters en bellen inzake ontslag, aansprakelijkheid en dergelijke.
U bent dus niet verlost van uw werknemers door een payroll-organisatie in te huren.
BAA ADVIES. Bezint eer ge begint. Laat u zorgvuldig voorlichten vóórdat u een Payroll-overeenkomst ondertekent (waarin meestal een opzegtermijn van een halfjaar staat). Overleg met uw adviseur/accountant hoe u de werkzaamheden kunt optimaliseren en de kosten kunt minimaliseren. |