Mijn Digitale Zaak: subsidie voor digitaliserende ondernemers
Naast de normale bedrijfsvoering moet ook de boekhouding worden gedaan, reclame worden gemaakt en vernieuwingen worden doorgevoerd. Er is vaak weinig kennis, tijd en geld om dit efficiënt aan te pakken. De overheid biedt de helpende hand: Mijn Digitale Zaak.
Mijn Digitale Zaak
Er is ondersteuning in de vorm van kennis, advies én subsidie genaamd: Mijn Digitale Zaak. Na het invullen van een vragenlijst (deze scan duurt ca. 20 minuten), krijgt u een pdf-bestand met belangrijke aandachtspunten die passen bij uw bedrijfsdoelen en een stappenplan. U krijgt bovendien toegang tot kennis en tips over deze aandachtspunten. Voor het inwinnen van advies en/of de aanschaf van technologie aanschaffen kunt u subsidie aanvragen.
Let op: de subsidieregeling is inmiddels overtekend. Meestal worden niet alle aanvragen goedgekeurd. Het geld hiervan komt dan weer beschikbaar. U kunt dus nog steeds subsidie aanvragen, maar de kans op toekenning is door deze overtekening klein.
U kunt wel de digitaliseringsscan doen om uw digitaliseringsdoelen helder te krijgen. |
Deze regeling geldt voor digitaliseringsmogelijkheden op het gebied van:
- Boekhouden
- Cyberweerbaarheid
- Digitaal klantcontact
- Kassasystemen
- Levering en retour
- Monitoren en analyse
- Personeel
- Platformen
- Privacy
- Social media
- Webshop
- Website
In de Routekaart voor winkeliers ziet u een aantal voorbeelden die voor élk type onderneming toepasbaar kunnen zijn.
Beschikbaar budget
Het beschikbare budget vanuit de overheid is € 870.000. U kunt 50% subsidie ontvangen voor de investering of kosten voor advies tot een maximum van € 2.500. Voor alleen advies ontvangt u maximaal € 500 aan subsidie.
Het minimale subsidiebedrag is € 500. U kunt meerdere offertes indienen tot het maximale bedrag van € 2.500 is bereikt. Dit moet echter wel in één aanvraag worden gedaan.
Voor wie?
Deze subsidie is er voor ondernemingen in het MKB, zoals een eenmanszaak, Vof of een BV. De voorwaarden per onderneming om in aanmerking te komen voor Mijn Digitale Zaak:
- ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel;
- maximaal 50 werknemers hebben; en
- minder dan € 10 miljoen omzet in het afgelopen boekjaar.
Daarnaast zijn er nog enkele specifieke voorwaarden:
- De onderneming moet minimaal € 1.000 aan kosten maken voor toekomstige digitale investeringen. Er kan geen subsidie worden aangevraagd voor investeringen die al zijn gedaan. Bij een aanvraag dient een geldige, ondertekende offerte meegestuurd te worden.
- De onderneming heeft nog niet eerder subsidie ontvangen via Mijn Digitale Zaak.
- In verband met Europese regels (de-minimisplafond) mag de onderneming niet meer dan € 200.000 aan overheidssteun hebben ontvangen binnen een periode van drie jaar.
- Heeft de onderneming ook subsidie over dezelfde kosten ontvangen van een andere partij (bijvoorbeeld de gemeente)? Dan mag het gezamenlijke subsidiebedrag niet hoger zijn dan € 2.500.
- Verbonden ondernemingen kunnen in totaal één subsidieaanvraag toegekend krijgen.
Subsidie aanvragen
De subsidie kan worden aangevraagd van 17 mei 2023 9.00 uur tot en met 14 juli 2023 17.00 uur.
- Doe de scan. U bent niet verplicht de digitaliseringsscan te volgen, maar u moet dit document wel meesturen met de subsidieaanvraag.
- Vraag offertes aan. Na de scan kunt u offertes opvragen bij een van de aangesloten ‘digitaliseringspartners’ óf bij een leverancier van úw keuze. Deze leverancier moet de af te nemen producten of diensten normaal gesproken ook commercieel leveren en ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. De offertes moeten geldig zijn op de datum van de subsidieaanvraag.
- Dien de subsidieaanvraag in. Voor het indienen van de subsidieaanvraag (inclusief de offertes en de digitaliseringsscan) moet u inloggen met eHerkenning (minimaal niveau eH2+).
BAA ADVIES. Heeft u plannen om bepaalde activiteiten te digitaliseren? Dan kunt u met Mijn Digitale Zaak advies en 50% subsidie krijgen op uw digitale investeringen met een maximum van € 2.500. |