Vanaf 2027 extra belasting fossiele auto van de zaak
Vanaf 2027 komt er voor de werkgever een extra belastingheffing als deze fossiele auto’s van de zaak ter beschikking stelt. De zogenaamde ‘pseudo-eindheffing’. Hoe zit dat precies?
De ‘pseudo-eindheffing’
Op 25 april heeft Staatssecretaris Van Oostenbruggen een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met hierin een drietal fiscale maatregelen om de transitie naar elektrische auto’s op korte termijn te versnellen. Eén van deze maatregelen is een geheel nieuwe heffing bij de werkgever voor ‘fossiele’ (benzine of diesel) auto’s van de zaak. Ook wel de ‘pseudo-eindheffing’ genoemd.
Wat houdt deze maatregel in?
Het voorstel is dat met ingang van 2027 voor nieuwe auto’s van de zaak met een verbrandingsmotor door de werkgever een eindheffing in de loonbelasting moet worden betaald. ‘Nieuw’ betekent een datum eerste tenaamstelling van het voertuig vanaf 1 januari 2027.
Let op 1. Deze heffing komt boven op de al bestaande loonheffing die de werknemer verschuldigd is voor het privégebruik van zijn of haar auto van de zaak.
Let op 2. Deze eindheffing geldt voor zowel personen- als bestelauto’s. Maar alleen voor zover deze ook privé worden gebruikt (> 500km).
Voor wie geldt deze regeling niet?
Emissieloze voertuigen worden uitgezonderd; de regeling geldt tenslotte voor fossiele auto’s met een brandstofmotor. Ook niet onbelangrijk: deze regeling geldt ook niet voor de ondernemers in de inkomstenbelasting (eenmanszaak/vennootschap onder firma/maatschap) zij betalen tenslotte geen loonbelasting over hun eigen ondernemersbeloning. Voor de DGA geldt deze regeling dus wel.
Hoeveel is de heffing?
De werkgever betaalt een tarief van 52% over de grondslag van de bijtelling. De grondslag is in de meeste gevallen 22% van de cataloguswaarde van de auto.
Voorbeeld
U stelt in 2027 een nieuwe benzineauto ter beschikking aan een werknemer en deze gebruikt de auto voor meer dan 500km privé. De auto heeft een cataloguswaarde van € 50.000 (inclusief btw en bpm). De extra heffing voor ú als werkgever bedraagt in dan 52% x (22% x 50.000) = € 5.720 per jaar.
Hoe te betalen?
De pseudo-eindheffing loopt via de loonbelasting en is per aangiftetijdvak verschuldigd. Doet u per maand aangifte loonbelasting, dan betaalt u dus ook elke maand 1/12 maal 52% over 22% van de cataloguswaarde.
Deze extra kosten mogen overigens niet worden doorbelast via een eigen bijdrage aan de werknemer.
Waarom deze regeling?
Het kabinet wil met deze maatregel het gebruik van elektrische auto’s stimuleren en de CO₂-uitstoot verminderen. Door fossiele auto’s van de zaak fiscaal minder aantrekkelijk te maken hoopt het kabinet dat werkgevers eerder kiezen voor elektrische auto’s.
Nog niet definitief maar wel al goed om te weten
De maatregel is nog niet definitief. Het plan is om de maatregel op te nemen in het Belastingplan 2026 dat op Prinsjesdag 2025 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. Daarna moeten zowel de Tweede als de Eerste Kamer nog instemmen met de maatregel. Toch is het nu al goed om op de hoogte te zijn van deze voorstellen/plannen. U kunt dat tijdig uw eventuele ‘autobeleid’ aanpassen. Vergeet ook niet om tijdig personeels- en autoreglementen en arbeidsvoorwaarden aan te passen als daarin is opgenomen ‘auto naar keuze, diesel, benzine’ of iets dergelijks.
BAA ADVIES. Houd met uw auto van de zaak-keuze ‘elektrisch of niet?’ óók rekening met de verwachte pseudo-eindheffing voor brandstofauto’s in 2027. Het gaat u waarschijnlijk extra belasting kosten als u werknemers vanaf 2027 een nieuwe fossiele auto ter beschikking stelt. |
