• Contact
  • Carrière
  • Werken bij BAA
  • Direct contact
BAA
  • Diensten
    • Financiële administratie
    • Salarisadministratie
    • Jaarrekening, controles en rapportage
    • HRM
    • Ondernemingsadvies
    • Fiscaal advies
  • Over BAA
    • Medewerkers
    • Werken bij BAA
    • Sponsoring
  • Kennis
    • Artikelen
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / Artikelen2 / De fiscale toekomst van de elektrische auto – voorkom de Tesla-taks

De fiscale toekomst van de elektrische auto – voorkom de Tesla-taks

3 mei 2018/in Artikelen/door Jac Vossen

Wilt u nog profiteren van de 4% bijtelling bij de zakelijke aanschaf van een elektrische auto met een catalogusprijs van meer dan € 50.000? Dan heeft u hiervoor nog 8 maanden de tijd. Per 1 januari 2019 verandert namelijk de wetgeving.

De huidige situatie

  • Voor elektrische en hybride auto’s gold tot en met 2012 een bijtellingspercentage van 0%. Vanaf 2013 tot en met heden geldt voor elektrische auto’s een bijtellingspercentage van 4% terwijl voor hybride auto’s in de afgelopen jaren het bijtellingspercentage is veranderd van 0 naar 7% of 14% (afhankelijk van de CO2-uitstoot).
  • In 2016 was het bijtellingspercentage voor alle hybride auto’s 15%. Het verlaagde percentage geldt voor een termijn van 60 maanden (5 jaar). Na afloop van deze periode wordt de bijtelling 25%.
  • De huidige bijtelling voor nieuwe volledig elektrische auto’s is 4% en voor hybride auto’s bedraagt deze 22%.

Voor auto’s met eerste tenaamstelling in 2013 loopt die bijtelling af in 2018. De verwachting is dan ook dat de toentertijd massaal gekochte Mitsubishi Outlander PHEV, de Opel Ampera en de Chevrolet Volt (elektrische auto met range-extender) dit jaar, oneerbiedig gezegd, massaal zullen worden gedumpt.

Nieuwe ontwikkelingen

Er komen steeds meer nieuwe elektrische auto’s op de markt. Ieder zichzelf respecterend merk heeft op dit moment wel één of meer elektrische modellen. De autofabrikanten spreken de verwachting uit dat de jaren 2018, 2019 en 2020 de jaren worden van de elektrische auto’s.

Ook de actieradius van de elektrische auto gaat met rasse schreden vooruit. Op dit moment komen elektrische auto’s op de markt met een actieradius van 400 tot 500 kilometer. Het is echter nog wel zo dat, mede door het dure batterijpakket, een elektrische auto over het algemeen duurder is dan de benzine- of dieselauto.

Let op. In het klimaatakkoord van juni 2019 staan nieuwe regels voor de elektrische auto. Lees ook het artikel Klimaatakkoord: wat met de elektrische auto?

De overheid neemt opnieuw beperkende maatregelen

Nieuw: de Tesla-taks. De overheid heeft bedacht dat vanaf 1 januari 2019 het percentage van 4% bijtelling alleen nog maar geldt als de catalogusprijs onder de € 50.000,- is. Is de catalogusprijs hóger dan € 50.000, dan geldt een bijtellingspercentage van 4% tot een bedrag van € 50.000,-, en daarboven een bijtellingspercentage van 22%. Dit wordt ook al de “Tesla-taks” genoemd. Maar hiermee is echter nog niet alles gezegd.

De overheidsplannen voor 2021

Zoals de plannen nu zijn, zal met ingang van 2021 bij het bijtellingspercentage geen onderscheid meer worden gemaakt tussen een elektrische auto of een niet-elektrische auto. Voor beide varianten gaat dan het bijtellingspercentage van 22% gelden. Is de elektrische auto echter aangeschaft met een bijtellingspercentage van 4%, dan blijft dit percentage gedurende een periode van 60 maanden aan de auto kleven. Dat wil zeggen: ook bij de verkoop van de auto aan iemand anders, blijft dit percentage gedurende de resterende looptijd gelden.

Download ons handige stroomdiagram en zie in één oogopslag álle geldende bijtellingstarieven van 2011 t/m 2021.

Een voorbeeld ter verduidelijking

  • Aanschaf Tesla Model S 75D in 2018.
    Catalogusprijs € 86.500.
    Bijtelling in 2018: 4% = € 3.460 per jaar.
  • Aanschaf Tesla Model S 75D in 2019.
    Catalogusprijs € 86.500.
    Bijtelling 4% tot € 50.000 = € 2.000,- + 22% over (€ 86.500-€50.000) = € 8.030. Dat is totaal € 10.030. De bijtelling wordt dus bijna 3x zo hoog.
  • Aanschaf Tesla Model S 75D in 2021.
    Catalogusprijs € 86.500.
    Bijtelling 22% van € 86.500 = € 19.030,- de bijtelling wordt dan 5,5x zo hoog.

Er geldt echter overgangsrecht

Voor elektrische auto’s, die in de jaren 2014 en 2015 zijn aangeschaft, verloopt de 60 maanden termijn in 2019 of 2020. Zoals eerder gemeld zou daarna de bijtelling 25% worden. Voor deze auto’s geldt echter een overgangsregeling. De periode van 60 maanden wordt verlengd tot en met 31 december 2020. De bijtelling wordt dan geen 4% maar 7% van de cataloguswaarde tot een catalogusprijs van € 50.000 en over het meerdere boven de € 50.000 wordt de bijtelling 25%.

Download ons handige stroomdiagram en zie in één oogopslag álle geldende bijtellingstarieven van 2011 t/m 2021.

Er gelden ook andere fiscale voordelen

Naast de lage bijtelling heeft de zakelijk aangeschafte elektrische auto nog andere fiscale voordelen:

  • elektrische auto’s hoeven tot en met 31 december 2020 geen motorrijtuigenbelasting te betalen;
  • voor elektrische auto’s hoeft geen BPM te worden betaald;
  • op de aanschaf van de zakelijke elektrische auto, krijgt de ondernemer een aftrek voor Milieu-investering (MIA) ter grootte van 36% van de aanschafwaarde (tot een maximum catalogusprijs van € 50.000). Dit vormt een aantrekkelijke aftrekpost op de winst van de onderneming.
BAA ADVIES. Overweegt u een zakelijk elektrische auto met een catalogusprijs van meer dan € 50.000 en wilt u profiteren van een lage bijtelling (4%)? Schaf hem dan nog dit jaar aan. Denkt u erover om zakelijk een elektrische auto aan te schaffen met een catalogusprijs onder de € 50.000? Dan heeft u daarvoor nog de tijd tot en met 31 december 2020; u komt dan nog in aanmerking voor de 4% bijtelling.
Tags: Tesla, Elektrische auto
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://baa.nl/wp-content/uploads/2021/12/fiscale-toekomst-elektrische-auto.jpg 200 300 Jac Vossen https://baa.nl/wp-content/uploads/2021/01/logo-1.png Jac Vossen2018-05-03 13:58:572021-12-05 14:01:22De fiscale toekomst van de elektrische auto – voorkom de Tesla-taks

Categorieën

  • Vacatures (5)
  • Artikelen (367)

Laatste nieuws

  • De werkgebonden personenmobiliteit7 mei 2025 - 09:57
  • Wijzingen inkomstenbelasting in Voorjaarsnota 20258 mei 2025 - 10:18
  • Vanaf 2027 extra belasting voor auto van de zaak op fossiele brandstof8 mei 2025 - 10:12
  • De sprookjes over ZZP-ers: hoe incompetentie tot kunst wordt verheven2 april 2025 - 13:24
  • Hypotheekrente verlagen4 april 2025 - 09:29
  • Estate planning: voorkom onnodige erfbelasting4 april 2025 - 09:26
  • Giftenaftrek anno 20254 april 2025 - 09:25
  • De elektrische auto: wat gebeurt er na vijf jaar korting op de bijtelling?6 maart 2025 - 12:50
  • Onroerend goed aankopen in de BV of in privé (box 3)?6 maart 2025 - 12:47
  • De zakelijke auto van de DGA tegen welke prijs naar privé?6 maart 2025 - 12:45

Wat mogen we voor u ontcijferen?

Heeft u een concrete vraag of wilt u gewoon eens met ons kennismaken?
Wij kijken uit naar uw mailtje of telefoontje!

Stuur jouw sollicitatiebrief met je CV naar Niek Aarts. Heb je nog vragen over deze vacature, hij beantwoord ze graag. hr@BAA.nl

In onze nieuwsbrief delen onze professionals kennis en inzicht. Zo blijven onze klanten voorlopen op de feiten.

0493 - 69 52 98 info@baa.nl
Inschrijven nieuwsbrief
lid van Noab

Postbus 122
5720 AC Asten
Julianastraat 2
5721 GL Asten

Algemene voorwaarden | Privacy statement & cookies | Disclaimer

De kleineondernemersregeling KOR of OVOB iets voor u?Leidt het hoge box 3 rendement tot een belastingteruggaaf?
Scroll naar bovenzijde