• Contact
  • Carrière
  • Werken bij BAA
  • Direct contact
BAA
  • Diensten
    • Financiële administratie
    • Salarisadministratie
    • Jaarrekening, controles en rapportage
    • HRM
    • Ondernemingsadvies
    • Fiscaal advies
  • Over BAA
    • Medewerkers
    • Werken bij BAA
    • Sponsoring
  • Kennis
    • Artikelen
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / Artikelen2 / Denk goed na voordat u iets weggooit

Denk goed na voordat u iets weggooit

1 december 2017/in Artikelen/door Pieter van Lieshout

In de wet staat dat u uw administratie 7 jaar moet bewaren. Maar hierop bestaan een aantal uitzonderingen. Let dus goed op dat u niet zomaar iets weggooit en voorkom gedoe met de Belastingdienst.

De bewaartijd voor uw basisgegevens

Bewaartijd van basisgegevens. In artikel 52 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen is geregeld hoe lang iedere ondernemer verplicht is zijn administratie te bewaren. Bepaalde onderdelen van uw administratie worden aangemerkt als basisgegevens. Denk hierbij aan:

  • het grootboek;
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • de voorraadadministratie;
  • de in- en verkoopadministratie; en
  • de loonadministratie.

Deze basisgegevens moet u 7 jaar bewaren. Na deze termijn zal de Belastingdienst hier niet meer naar vragen.

Uitzonderingen 10 jaar. Voor onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u de gegevens 10 jaar bewaren. Dit komt door de herzieningstermijn van de aftrek voorbelasting. Ook ondernemers die elektronische diensten, radio- en televisieomroep- en telecommunicatiediensten leveren, moeten hun bescheiden 10 jaar bewaren.

Verplicht om inlichtingen te verschaffen

Verder is in artikel 47 van de wet geregeld dat de Belastingdienst eenieder kan verplichten om inlichtingen te verschaffen die van belang kunnen zijn voor de aangifte. Maar wat nu als de Belastingdienst u om gegevens vraagt die ouder zijn dan de fiscale bewaartermijn van 7 dan wel 10 jaar? Bent u dan verplicht om deze gegevens te verstrekken?

Wat zegt de Hoge Raad?

Fiscale bewaartermijn verstreken. Een soortgelijk geval speelde in een recente uitspraak van de Hoge Raad. Het ging om iemand met een rekening bij de Kredietbank Luxemburg. Deze KB Lux-rekeninghouder werd gevraagd (gesommeerd) inlichtingen te verstrekken over banksaldi die er in 1994 zouden zijn geweest. Omdat de fiscale bewaartermijn ruim was verstreken kon belastingplichtige niet aan dit verzoek en haar inlichtingenplicht voldoen. De Belastingdienst nam hier geen genoegen mee en stapte naar de rechter.

De fiscus kreeg gelijk. De rechter stelde de Belastingdienst in het gelijk en veroordeelde belastingplichtige om alle benodigde gegevens aan de Belastingdienst aan te leveren, ook al was de bewaartermijn (ruimschoots) verstreken. Zou de belastingplichtige dit niet doen, dan stond er een dwangsom van € 5.000 per werkdag met een maximum van € 250.000 op hem te wachten. In haar uitspraak gaf de Hoge Raad meer duidelijkheid over de situatie wanneer om informatie wordt verzocht terwijl de bewaartermijn is verstreken.

Artikel 47 en 52 bevatten verschillende verplichtingen

Volgens de Hoge Raad bevatten art. 47 AWR en art. 52 AWR van elkaar te onderscheiden verplichtingen. “Art. 47 AWR verplicht tot het – desgevraagd – verstrekken van gegevens en inlichtingen. Deze verplichting geldt voor alle (vermoedelijke) belastingplichtigen en is niet aan een termijn gebonden”. Met andere woorden, deze termijn verjaart niet na 7 of 10 jaar.

Bewaarplicht 7 jaar alléén voor basisgegevens. De bewaarplicht van art. 52 AWR van 7 jaar (of soms 10 jaar) geldt alléén voor de basisgegevens zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, in- en verkoopadministratie, de loonadministratie en de voorraadmutatie. Alle overige gegevens dient u te allen tijde te kunnen overleggen als er op grond van art. 47 AWR om wordt gevraagd.

Dus?

Wees verstandig en gooi niet zomaar iets weg. Alle bescheiden met een permanent karakter (denk bijvoorbeeld aan de leningsovereenkomst die u ooit in het verleden bij uw eigen B.V. heeft gesloten) moet u blijven bewaren. Ook al is de termijn van art. 52 AWR verstreken.

BAA ADVIES. Wees verstandig en gooi uw administratie niet zomaar weg. Wordt u door de Belastingdienst gesommeerd inlichtingen te verstrekken, informeer dan bij uw contactpersoon bij BAA naar uw rechten én plichten.

Tags: basisgegevens, bewaartijd
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://baa.nl/wp-content/uploads/2021/12/administratie-bewaarplicht.jpg 200 300 Pieter van Lieshout https://baa.nl/wp-content/uploads/2021/01/logo-1.png Pieter van Lieshout2017-12-01 17:27:162021-12-07 17:35:47Denk goed na voordat u iets weggooit

Categorieën

  • Vacatures (5)
  • Artikelen (367)

Laatste nieuws

  • De werkgebonden personenmobiliteit7 mei 2025 - 09:57
  • Wijzingen inkomstenbelasting in Voorjaarsnota 20258 mei 2025 - 10:18
  • Vanaf 2027 extra belasting voor auto van de zaak op fossiele brandstof8 mei 2025 - 10:12
  • De sprookjes over ZZP-ers: hoe incompetentie tot kunst wordt verheven2 april 2025 - 13:24
  • Hypotheekrente verlagen4 april 2025 - 09:29
  • Estate planning: voorkom onnodige erfbelasting4 april 2025 - 09:26
  • Giftenaftrek anno 20254 april 2025 - 09:25
  • De elektrische auto: wat gebeurt er na vijf jaar korting op de bijtelling?6 maart 2025 - 12:50
  • Onroerend goed aankopen in de BV of in privé (box 3)?6 maart 2025 - 12:47
  • De zakelijke auto van de DGA tegen welke prijs naar privé?6 maart 2025 - 12:45

Wat mogen we voor u ontcijferen?

Heeft u een concrete vraag of wilt u gewoon eens met ons kennismaken?
Wij kijken uit naar uw mailtje of telefoontje!

Stuur jouw sollicitatiebrief met je CV naar Niek Aarts. Heb je nog vragen over deze vacature, hij beantwoord ze graag. hr@BAA.nl

In onze nieuwsbrief delen onze professionals kennis en inzicht. Zo blijven onze klanten voorlopen op de feiten.

0493 - 69 52 98 info@baa.nl
Inschrijven nieuwsbrief
lid van Noab

Postbus 122
5720 AC Asten
Julianastraat 2
5721 GL Asten

Algemene voorwaarden | Privacy statement & cookies | Disclaimer

De aflosboete (afschaffing Wet Hillen), wat zijn voor ú de gevolgen?De ondernemer en de werkruimte in de eigen woning
Scroll naar bovenzijde