Een vertrouwenspersoon is niet verplicht, maar …
Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag zijn nog steeds volop in het nieuws. Het is slim om een vertrouwenspersoon ‘achter de hand’ te hebben, in geval een werknemer met dergelijk gedrag te maken krijgt.
Bestaande en wettelijk komende verplichtingen
Arbowet en RI&E. Volgens de Arbowet heeft u de verantwoordelijkheid als werkgever en bent u verplicht om goed voor uw personeel te zorgen. Het leidt bovendien tot een betere werksfeer en productiviteit. Daarom wees de Belastingdienst eerder dit jaar veel werkgevers schriftelijk op de Arbo/RI&E-verplichting.
PSA. Bedrijven zijn volgens de Arbowet ook verplicht om hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting; de PSA. Zij moeten hiervoor een beleid opstellen en ook daadwerkelijk uitvoeren en als ze meer dan 25 werknemers hebben, dit voorleggen aan hun Arbodienst. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn.
Een vertrouwenspersoon. Het hebben van een vertrouwenspersoon is echter nog niet wettelijk verplicht. Wel is er een wijziging van de Arbowet in behandeling bij de Tweede Kamer die zegt dat u als werkgever de toegang tot een vertrouwenspersoon voor uw werknemers moet regelen.
De vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen willen doen over integriteitskwesties of klachten hebben over ongewenst gedrag. Het werk van de vertrouwenspersoon kan ervoor zorgen dat problemen niet buiten hun proporties groeien en intern worden behandeld en zo mogelijk opgelost. Klachten gaan veelal over: agressie, pesten, geweld, (seksuele)intimidatie, discriminatie en integriteitskwesties.
De functie van de vertrouwenspersoon
Doel van de functie van de vertrouwenspersoon is het bieden van veiligheid en vertrouwen aan de werknemer die klaagt over ongewenst gedrag op de werkvloer of een integriteitskwestie meldt. Dat gebeurt door:
- Het opvangen, begeleiden van en het geven van advies aan de werknemer die klaagt. Dat zijn altijd vertrouwelijke en anonieme gesprekken.
- Het geven van voorlichting aan de organisatie hoe de veiligheid op PSA-gebied in het bedrijf kan worden vergroot (o.a. door de RI&E uit te voeren).
- Het geven van gevraagd en ongevraagd advies aan management en bestuur.
Starten met een vertrouwenspersoon
Intern. U kunt overwegen om intern een werknemer tot vertrouwenspersoon op te laten leiden. Op de website van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) vindt u een lijst met geaccrediteerde opleidingsinstituten. Realiseer u wel dat een werknemer die interne vertrouwenspersoon mag weigeren.
Extern. U kunt ook een externe vertrouwenspersoon inschakelen. Het is fijn om een dergelijke expert achter de hand te hebben, in geval er binnen uw bedrijf iets speelt op het gebied van grensoverschrijdend gedrag. Deze expert kunt u ad hoc inschakelen of u kunt via een abonnement van de diensten gebruik maken.
Een externe vertrouwenspersoon vinden
Van een CRP-gecertificeerd vertrouwenspersoon weet u van tevoren dat deze beschikt over voldoende kennis, levenservaring en vaardigheden om de werknemer met klachten verder te helpen. Desgewenst helpen wij u bij het vinden van expert op dit gebied, maar u kunt ook zelf op zoek naar iemand in uw omgeving via de website van de LVV.
BAA ADVIES. Er is een wetsvoorstel in behandeling die het verplicht om voor uw werknemers toegang tot een vertrouwenspersoon te regelen. Desgewenst helpen wij u met het vinden van een expert op dit gebied. |