Fiscale stimulering voor de elektrische – en de waterstofauto
De elektrische auto en de waterstofauto blijven de Haagse gemoederen bezighouden. In dit artikel geven we een samenvattend overzicht van bestaande en van de nieuwe fiscale maatregelen in 2020.
De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg. Nieuwe subsidieaanvragen worden nu doorgeschoven naar 2021 en krijgen dan voorrang. |
Elektrische- en waterstof auto in 2020
De huidige situatie. Op dit moment rijden in Nederland ongeveer 32.000 auto’s die volledig elektrisch worden aangedreven. Het aantal waterstofauto’s is relatief beperkt en bedraagt minder dan 100. Het gros van deze auto’s wordt zakelijk aangeschaft.
Stimuleren particuliere markt. Om ook de particuliere markt warm te laten lopen voor een elektrische auto, heeft het kabinet met een aantal belangenorganisaties in de auto- en milieubranche vorig jaar een aantal afspraken gemaakt. De uitwerking hiervan zal dit jaar plaatsvinden.
Nieuw: de aankoopsubsidie
€ 4.000 subsidie. Als u vanaf 1 juli 2020 een nieuwe elektrische- of waterstofauto aanschaft, krijgt u op de aanschafprijs maar liefst een subsidie van € 4.000. U komt echter alleen in aanmerking voor deze subsidie als de catalogusprijs van de elektrische- of waterstofauto tussen de € 12.000 en € 45.000 ligt en als de actieradius minimaal 120 kilometer is.
Tweedehands auto. Besluit u een tweedehands elektrische- of waterstofauto aan te schaffen, dan wordt de subsidie gehalveerd tot € 2.000. Ook hierbij geldt de voorwaarde dat er sprake moet zijn van een oorspronkelijke catalogusprijs tussen de € 12.000 en € 45.000 en een actieradius van minimaal 120 kilometer. Een extra voorwaarde hierbij is bovendien dat u de nieuwe of gebruikte elektrische of waterstofauto bij een gerenommeerde garage koopt en niet bij de handelaar om de hoek.
Subsidie wordt afgebouwd. De aankoopsubsidie voor nieuwe auto’s wordt in de komende jaren afgebouwd tot € 2.550 in 2025, maar de subsidie voor de tweedehandsauto blijft € 2.000. De reden hierachter is de verwachting dat het aanbod aan elektrische- en waterstofauto’s in de loop der jaren zal toenemen en dat de prijzen hiervan door de marktwerking zullen dalen.
Een aanvullende eis is dat de koper de auto een aantal jaren in bezit moet houden. Iemand die de auto binnen een periode van 3 jaar verkoopt, moet een deel van de subsidie terugbetalen. Ook kan een particulier slechts 1x subsidie aanvragen.
Voor de subsidieregeling is tot eind 2025 een bedrag van totaal 252 miljoen gereserveerd.
De bpm en mrb
Bpm. Momenteel betalen eigenaren van volledig elektrische personenauto’s en waterstofauto’s géén bpm bij de aanschaf. Op basis van het huidig beleid blijft dit tot 2025. Vanaf 2025 moet een bpm van € 360 worden betaald.
Mrb. Ook geldt er tot 2025 een vrijstelling voor het betalen van motorrijtuigenbelasting voor elektrische- en waterstofauto’s. In 2025 bedraagt de korting 75% en moet 25% van het reguliere tarief worden betaald. Vanaf 2026 moeten eigenaren van elektrische auto’s en waterstofauto’s het reguliere tarief van de motorrijtuigenbelasting betalen.
De MIA en Vamil
Elektrisch. Koopt u dit jaar een volledig elektrische auto dan komt u in aanmerking voor een milieu-investeringaftrek van 13,5%. Deze aftrek geldt echter tot een maximaal investeringsbedrag van € 40.000.
Waterstof. Koopt u in 2020 een waterstofauto, dan heeft u recht op een milieu-investeringsaftrek van 36% én een vervroegde afschrijving van de investering tot maximaal 75% van de aanschafprijs. De 36% MIA geldt bij de waterstofauto tot een maximaal investeringsbedrag van € 75.000.
De fiscale bijtelling
Elektrisch. Zoals in al eerder gepubliceerde artikelen staat vermeld, is de bijtelling voor de volledig elektrische auto in 2020 verhoogd van 4% naar 8%. Deze lage bijtelling is slechts van toepassing op een catalogusprijs tot € 45.000. Is de catalogusprijs hoger dan € 45.000, dan wordt de bijtelling over het meerdere 22%.
Waterstof. De bijtelling voor de waterstofauto bedraagt in 2020 8% over de volledige aanschafwaarde.
Keuze elektrische – of waterstofauto?
Naast de fiscale overwegingen zijn er vanzelfsprekend ook andere redenen om voor een volledig elektrische of om juist voor een waterstofauto te kiezen.
De actieradius. De actieradius komt bij de huidige elektrische auto’s meestal niet verder dan 400 kilometer. De actieradius van de waterstofauto haalt met gemak de 650 kilometer.
Het ‘tanken’. Een waterstofauto vol tanken duurt ongeveer vijf minuten, terwijl het soms enige uren duurt voordat een elektrische auto volledig is opgeladen. Er bestaan echter ook snelladers (ca. 30 minuten). Op dit moment zijn er nog maar vier waterstoftanklocaties en zijn er 15 in aanbouw. Meer informatie over waterstofauto’s vindt u op de website Op weg met waterstof.nl
Aanbod auto’s. Het aanbod aan waterstofauto’s is op dit moment echter beperkt tot twee merken, te weten de Hyundai Nexo (vanaf € 82.000) en de Toyota Mirai (vanaf € 81.000). Elke zichzelf respecterend automerk heeft op dit moment wel een elektrische variant in de collectie.
Financiële verschillen tussen elektrisch en waterstof
Om toch een idee te geven wat het uiteindelijke financiële verschil is tussen de aanschaf van een waterstofauto en een vergelijkbare volledig elektrische auto, vindt u hieronder een voorbeeld.
Voorbeeld
Stel, u heeft de keuze uit de aanschaf van een Hyundai Nexo of een Mercedes Benz EQC. Beiden kennen een catalogusprijs van ongeveer € 82.000. De winst van de onderneming, niet zijnde een BV, bedraagt op jaarbasis € 100.000 voor belasting.
Aanschaf Hyundai Nexo | |
• Bijtelling 8% over € 82.000 = | € 6.560 |
• MIA van 36% over maximum € 75.000 = | € 27.000 |
• Mogelijkheid Vamil tot 75% aanschafwaarde van € 75.000 = | € 56.250 |
(ineens afschrijven) |
Aanschaf Mercedes Benz EQC | |
• Bijtelling 8% over € 45.000 + 22% over € 37.000 = | € 11.740 |
• MIA van 13,5% over maximum € 40.000 = | € 5.400 |
• Geen Vamil |
Te betalen inkomstenbelasting bij aanschaf Hyundai Nexo | ||
• Winst uit onderneming | € 100.000 | |
• Bijtelling | € 6.560 | + |
• MIA | € 27.000 | -/- |
Winst voor ondernemersaftrek | € 79.560 |
• Inkomstenbelasting | € 31.059 | |
Belastingaftrek van: | ||
• Zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling | € 7.455 | -/- |
Te betalen inkomstenbelasting | € 23.604 |
Te betalen inkomstenbelasting bij aanschaf Mercedes Benz EQC | ||
• Winst uit onderneming | € 100.000 | |
• Bijtelling | € 11.740 | + |
• MIA | € 5.400 | -/- |
Winst voor ondernemersaftrek | € 106.340 |
• Inkomstenbelasting | € 44.315 | |
Belastingaftrek van: | ||
• Zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling | € 9.729 | -/- |
Te betalen inkomstenbelasting | € 34.586 |
De conclusie. De bijtelling voor de waterstof aangedreven Hyundai Nexo is € 23.604 en voor de elektrische Mercedes Benz EQC € 34.586. Al met al een financieel voordeel voor de waterstofauto van bijna € 11.000.
BAA ADVIES. Uiteraard zijn luxe, comfort, rijplezier en persoonlijke voorkeuren belangrijke koopmotieven. Maar … als u voornemens bent om een elektrische auto aan te schaffen en is de waarde vergelijkbaar met die van een waterstofauto, overweeg dan een waterstof auto, want dát kan een forse belastingbesparing opleveren. Vooropgesteld dat u een in een regio met een waterstoftankstation woont… |