• Contact
  • Carrière
  • Werken bij BAA
  • Direct contact
BAA
  • Diensten
    • Financiële administratie
    • Salarisadministratie
    • Jaarrekening, controles en rapportage
    • HRM
    • Ondernemingsadvies
    • Fiscaal advies
  • Over BAA
    • Medewerkers
    • Werken bij BAA
    • Sponsoring
  • Kennis
    • Artikelen
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Menu Menu
U bevindt zich hier: Home1 / Artikelen2 / Vanaf 2017 btw terugvragen oninbare factuur stuk makkelijker

Vanaf 2017 btw terugvragen oninbare factuur stuk makkelijker

28 oktober 2016/in Artikelen/door Pieter van Lieshout

Betaalt uw afnemer niet, maar heeft u de btw wel al aan de fiscus afgedragen? Dan is het terugvragen van deze btw nu een heel gedoe. Het duurt lang en moet via een apart verzoek. Gelukkig wordt het vanaf 1 januari 2017 een stuk eenvoudiger.

Pfff… niet betaalde facturen

U heeft het vast al eens meegemaakt. U levert een bepaalde dienst of een bepaald product, stuurt hiervoor een factuur, draagt de vermelde omzetbelasting keurig af en vervolgens… wordt de factuur niet betaald. Balen! U krijgt niet betaald, maar u heeft wel de btw al afgedragen. Hoe kunt u straks deze btw weer terugkrijgen?

Huidige wetgeving; hoe is het nu geregeld?

Als u een dienst of product levert, stuurt u de afnemer een factuur. Op dat moment heeft u een vordering op deze afnemer. Op grond van de huidige wetgeving ontstaat het recht op teruggaaf van btw pas op het moment waarop vaststaat dat uw vordering niet is of zal worden betaald. U moet dan een apart teruggaafverzoek indienen binnen één maand na het tijdvak waarin het recht op teruggaaf ontstaat.

Onder deze wetgeving kan het jaren duren voor u recht op aftrek krijgt van de eerder afgedragen btw. Er moet namelijk eerst duidelijk zijn dat uw afnemer uw factuur niet of maar gedeeltelijk zal betalen. In de praktijk kan het dus lang duren voordat die duidelijkheid er is.

Belastingplan 2017; hoe wordt het geregeld?

Het wordt eenvoudiger. Op Prinsjesdag heeft het kabinet de fiscale plannen voor 2017 bekend gemaakt. Hierin is ook een regeling opgenomen die de teruggaaf van btw bij oninbare vorderingen eenvoudiger maakt.

Dit verandert niet. Ook in de nieuwe opzet ontstaat het recht op teruggaaf van btw pas op het tijdstip waarop de oninbaarheid van de vordering kan worden vastgesteld.

Dit verandert wel. Wat er verandert is dat het recht op teruggaaf ontstaat uiterlijk één jaar na de factuurdatum.

Ook dit verandert. Een tweede wijziging ten opzichte van de huidige wetgeving is dat de teruggaaf van btw kan worden gedaan via de btw-aangifte in plaats van via een apart verzoek. Indien later de oninbaar geachte vordering alsnog (gedeeltelijk) wordt voldaan, zult u de teruggevraagde btw op deze betaling weer verschuldigd worden.

Facturen van vóór 1 januari 2017

In het belastingplan is overgangsrecht opgenomen voor facturen met een factuurdatum van vóór 1 januari 2017. In deze gevallen wordt de termijn van één jaar geacht te zijn aangevangen op 1 januari 2017. Dit houdt concreet in dat voor deze vorderingen btw-teruggaaf kan worden verkregen op 1 januari 2018 (uiteraard tenzij al eerder duidelijk is dat de vordering niet wordt betaald).

Hoe zit dat bij de niet-betalende afnemer?

Bij de niet-betalende afnemer werkt de regeling andersom. De afnemer heeft de btw afgetrokken en niet betaald. Eén jaar na het tijdstip van opeisbaarheid van de vordering is de niet-betalende afnemer de btw verschuldigd. Betaalt hij daarna alsnog, dan krijgt hij opnieuw recht op aftrek. Ook dit kan plaatsvinden via de reguliere btw-aangifte.

Als een vordering wordt overgedragen

De nieuwe teruggaafregeling voorziet ook in de overdracht van vorderingen. In het belastingplan is opgenomen dat indien een vordering is overgedragen aan een andere ondernemer, de overnemer in de plaats treedt van de overdragende ondernemer. Let op! Als overnemer kunt u het eventuele recht op teruggaaf van de btw op oninbare vorderingen niet in mindering brengen in de periodieke btw-aangifte, maar dient u de inspecteur om de btw-teruggaaf te verzoeken.

Vier bijzondere situaties

Er zijn vier bijzondere situaties waarmee u te maken kunt krijgen.

  1. De klant betaalt een deel.
  2. Wat met extra vorderingskosten?
  3. U komt een lening overeen.
  4. De kredietverzekering keert uit.

Meer hierover leest u in het eerder verschenen artikel (18 januari 2016): “De klant wil of kan niet betalen. Hoe zit dat met de btw?”

BAA ADVIES. U kunt vanaf 1 januari 2017 één jaar na de factuurdatum via de reguliere btw-aangifte de btw van (gedeeltelijk) niet-betaalde facturen terugvragen. Dat is dus een stuk makkelijker dan zoals het nu geregeld is.

Tags: btw, oninbare factuur
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://baa.nl/wp-content/uploads/2021/12/btw-factuur.jpg 200 300 Pieter van Lieshout https://baa.nl/wp-content/uploads/2021/01/logo-1.png Pieter van Lieshout2016-10-28 19:14:492021-12-09 19:18:37Vanaf 2017 btw terugvragen oninbare factuur stuk makkelijker

Categorieën

  • Vacatures (5)
  • Artikelen (367)

Laatste nieuws

  • De werkgebonden personenmobiliteit7 mei 2025 - 09:57
  • Wijzingen inkomstenbelasting in Voorjaarsnota 20258 mei 2025 - 10:18
  • Vanaf 2027 extra belasting voor auto van de zaak op fossiele brandstof8 mei 2025 - 10:12
  • De sprookjes over ZZP-ers: hoe incompetentie tot kunst wordt verheven2 april 2025 - 13:24
  • Hypotheekrente verlagen4 april 2025 - 09:29
  • Estate planning: voorkom onnodige erfbelasting4 april 2025 - 09:26
  • Giftenaftrek anno 20254 april 2025 - 09:25
  • De elektrische auto: wat gebeurt er na vijf jaar korting op de bijtelling?6 maart 2025 - 12:50
  • Onroerend goed aankopen in de BV of in privé (box 3)?6 maart 2025 - 12:47
  • De zakelijke auto van de DGA tegen welke prijs naar privé?6 maart 2025 - 12:45

Wat mogen we voor u ontcijferen?

Heeft u een concrete vraag of wilt u gewoon eens met ons kennismaken?
Wij kijken uit naar uw mailtje of telefoontje!

Stuur jouw sollicitatiebrief met je CV naar Niek Aarts. Heb je nog vragen over deze vacature, hij beantwoord ze graag. hr@BAA.nl

In onze nieuwsbrief delen onze professionals kennis en inzicht. Zo blijven onze klanten voorlopen op de feiten.

0493 - 69 52 98 info@baa.nl
Inschrijven nieuwsbrief
lid van Noab

Postbus 122
5720 AC Asten
Julianastraat 2
5721 GL Asten

Algemene voorwaarden | Privacy statement & cookies | Disclaimer

DGA van een startup? Dan is lager gebruikelijk loon mogelijk!Hoe u de werkkostenregeling nog optimaal kunt benutten in 2016
Scroll naar bovenzijde