Minder inkomstenbelasting betalen met een lager gebruikelijk loon
Om een DGA voldoende inkomstenbelasting te laten betalen is er de gebruikelijkloonregeling bedacht. Er zijn echter mogelijkheden om het gebruikelijk loon te verlagen en om zo inkomstenbelasting te besparen.
De gebruikelijkloonregeling
Een directeur-grootaandeelhouder (DGA) wil het liefst fiscaal zo gunstig mogelijk inkomsten van het bedrijf naar privé halen. Dit kan in de vorm van salaris of dividend. Het belastingtarief voor dividend is een stuk aantrekkelijker dan voor salaris. Om fiscaal misbruik te voorkomen heeft de Belastingdienst een gebruikelijk loon voor de DGA bepaald. De DGA moet dus een minimaal salaris aan zichzelf uitkeren en daarover belasting afdragen.
Meer of minder gebruikelijk loon
In 2022 is het gebruikelijk loon € 48.000 (2021: € 47.000). Er zijn diverse wettelijke redenen om af te wijken van dit gebruikelijk loon.
Meer … Het gebruikelijk loon moet op minimaal 75% van het loon worden vastgesteld dat door personen in een vergelijkbare dienstbetrekking wordt ontvangen of het hoogste loon is van een werknemer in dienst van het bedrijf. Met deze regel kan het loon dus uitkomen boven de € 48.000.
Minder … Er zijn ook diverse voorbeelden waarbij het gebruikelijk loon voor de DGA lager kan worden vastgesteld:
- het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking is lager dan € 48.000;
- de DGA werkt in deeltijd;
- de DGA heeft beperkte werkzaamheden;
- de BV van de DGA maakt structureel verlies;
- er zijn onvoldoende liquide middelen in de BV;
- er is sprake van een startup; of
- er is de mogelijkheid om een beroep te doen op de speciale regeling uit 2020 en 2021 in verband met de coronacrisis.
Dit zijn echter allemaal speciale situaties en vaak kan een DGA géén lager gebruikelijk loon aannemelijk maken. Op deze manier waarborgt de Belastingdienst dat de DGA altijd voldoende inkomstenbelasting betaalt. Toch zijn er wel degelijk enkele mogelijkheden om hieraan te ontsnappen.
Auto van de zaak
De gebruikelijkloonregeling sluit aan bij het ‘loonbegrip’ dat voor de heffing van de loonbelasting wordt gehanteerd. Onder dit loonbegrip valt onder andere het normale loon uit dienstbetrekking (het brutosalaris), maar ook de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak.
Voorbeeld
Jaap heeft als DGA een gebruikelijk loon van € 48.000 en rijdt een auto van de zaak. De bijtelling voor privégebruik is € 8.800. Deze bijtelling kan Jaap op het gebruikelijk loon in mindering brengen. In plaats van € 48.000 kan Jaap volstaan met het uitbetalen van een salaris van € 39.200.
Kostenvergoedingen
Het eindheffingsloon maakt ook deel uit van het loonbegrip voor de heffing van loonbelasting. U kunt vergoedingen, verstrekkingen of terbeschikkingstellingen die onder de gerichte vrijstelling (werkkostenregeling) vallen, aanwijzen als eindheffingsloon. Deze tellen echter alleen mee als loonbegrip als ze specifiek voor de werknemer, in dit geval de DGA, bedoeld zijn (geweest). Denk hierbij aan bonussen, onkostenvergoedingen, reiskosten, vergoeding voor telefoonkosten, enz.
Voorbeeld
Kees ontvangt als DGA een salaris van € 46.000 uit zijn BV, een reiskostenvergoeding van € 1.500 en een vergoeding voor telefoonkosten van € 500. De vergoedingen zijn aangewezen als eindheffingsloon in de werkkostenregeling en ondergebracht in de vrije ruimte. Volgens het loonbegrip van de loonbelasting is het totale loon dan € 48.000 en dit is exact voldoende om te voldoen aan de gebruikelijkloonregeling.
Conclusie
Het blijkt dus dat er meerdere bestanddelen meetellen voor het gebruikelijk loon voor de DGA. Onkostenvergoedingen en de auto van de zaak bieden mogelijkheden om het verplichte salarisdeel te verlagen. Vaak keren DGA’s de verplichte € 48.000 uit als brutosalaris en daar boven op een bijtelling van de auto van de zaak. Terwijl dat niet noodzakelijk is.
BAA ADVIES. Ga na wat er voor uw gebruikelijk loon fiscaal mogelijk is en bespreek dit met uw adviseur. Het gebruikelijk loon kan in sommige situaties namelijk verlaagd worden en verminderd worden met een eventuele bijtelling auto van de zaak en met kostenvergoedingen. |