Laadpaal en laadkosten fiscaal gezien
Overweegt u voor uzelf of voor een werknemer een elektrische auto van de zaak? Hoe zit het dan fiscaal gezien met de laadkosten en met de kosten van de laadpaal?
De elektrische auto
Het aantal elektrische auto’s dat op het Nederlandse wegennet rondrijdt bedraagt op dit moment ongeveer 464.500. Dit is 5,2% van alle auto’s die in Nederland rondrijden. De elektrische auto is nog geen gemeengoed. De verwachting is dat dit zeker zal groeien. Enerzijds wordt elektrisch rijden door de overheid gefaciliteerd (motorrijtuigenbelasting – subsidie) en anderzijds staan in de haven van Rotterdam duizenden (Chinese) elektrische auto’s klaar om de markt te overspoelen.
De laadpaal
De auto kan opgeladen worden bij een publiek laadpunt, een laadpunt op de zaak of een laadpunt bij de werknemer thuis. Op de zaak worden de laadkosten door de zaak betaald, thuis door de werknemer en bij een publiek laadpunt door degene van wie de laadkaart is. Voor een thuissituatie is een slim laadpunt aan te bevelen. Die houdt de geladen kWh bij en stuurt hiervoor op basis van vooraf ingestelde tarieven een rekening/onkostennota naar de zaak.
Installatiekosten van de laadpaal thuis
In de praktijk was er veel onduidelijkheid over de fiscale aspecten van het (laten) plaatsen door een werkgever van een laadpaal in of bij de woning van de werknemer. De kennisgroep van de Belastingdienst heeft hierover op 7 maart 2023 een besluit gepubliceerd. Hierin staat dat de werkgever de laadpaal voor de auto van de zaak, geplaatst bij de woning van de werknemer, belastingvrij mag vergoeden.
Ook IB-ondernemers mogen de kosten van de laadpaal ten laste van de winst van de onderneming brengen (mits de elektrische auto ook op de zaak staat). Doorgaans wordt de laadpaal in een periode van 48 maanden afgeschreven. Als een werknemer uit dienst gaat voordat de laadpaal is afgeschreven, kan de werknemer de laadpaal tegen de restwaarde overnemen. Als de werknemer de laadpaal gratis van de werkgever mag hebben en de laadpaal nog een waarde heeft, is er sprake van loon in natura en moet hierover belasting worden betaald.
Als het een privé elektrische auto betreft, mogen de kosten van (plaatsen van) de laadpaal niet belastingvrij door de werkgever worden vergoed. De vergoeding hiervoor wordt geacht te zitten in de belastingvrije kilometervergoeding van 23 cent (tarief 2024).
Fiscale tegemoetkomingen voor de laadpaal
De laadpaal die wordt aangeschaft/betaald door de IB-ondernemer of BV, komt in aanmerking voor de investeringsaftrek en ook voor de milieu-investeringsaftrek. De MIA bedraagt maximaal 36% van de investering. Voor de investeringsaftrek geldt een drempel van minimaal € 2.800 voor álle investeringen in een boekjaar. Voor de MIA geldt een drempel van € 2.500 per laadpaal.
Lenen van de zaak voor aanschaf van laadpaal
De werkgever kan de werknemer voor de aanschaf van een laadpaal een lening verstrekken (met een lagere rente dan de marktrente). De vraag is of het rentevoordeel belast is of niet.
De Kennisgroep Loonheffingen van de Belastingdienst heeft hierover in het najaar van 2023 een gedetailleerde uitspraak gedaan. Het rentevoordeel van een dergelijke lening is alleen onbelast als de werknemer de lening aanwendt voor een thuisaccu of laadbox. Wordt het geld besteed aan een paalmodel, dan is het rentevoordeel wél belast. Dit komt omdat de laadpaal wordt gezien als onderdeel van de eigen woning waardoor het rentevoordeel (dat wordt belast) bij de werkgeverslening door de werknemer kan worden afgetrokken als hypotheekrente.
De btw van de laadpaal
De btw op de aanschaf van de laadpaal kan in aftrek worden gebracht als er sprake is van een auto van de zaak. Als er sprake is van een privéauto is de btw van de laadpaal niet aftrekbaar.
De laadkosten
Omtrent het opladen van een auto van de zaak bij de eigen woning dan wel het opladen van een privé auto bij de werkgever heeft de Kennisgroep Loonheffingen in maart en mei 2023 een aantal standpunten gepubliceerd.
Opladen auto van de zaak bij de werknemer thuis
De stroomkosten worden in dit geval door de werknemer privé betaald. Welke vergoeding mag de werkgever nu geven aan de werknemer?
Volgens de kennisgroep mag de werkgever een onbelaste vergoeding geven die de gehele integrale kostprijs van de elektriciteit dekt. Elektriciteitskosten die de werknemer betaalt aan zijn energiemaatschappij voor het opladen van de elektrische auto van de zaak zijn in beginsel kosten van de werkgever. De kosten bestaan uit de prijs die de werknemer verschuldigd is aan zijn energiemaatschappij voor de elektriciteit voor de auto van de zaak.
Omdat dit een ingewikkelde rekensom is, had een werkgever de Belastingdienst verzocht om de gemiddelde elektriciteitsprijs van het CBS te mogen hanteren. De Belastingdienst ging hier echter niet mee akkoord omdat de werkgever niet aannemelijk kon maken dat deze vergoeding gelijk is aan de werkelijke uitgaven van de werknemer aan elektriciteit voor de auto van de zaak.
Om er zeker van te zijn dat de werkgever de werkelijke kostprijs van de stroom terugbetaalt, valt men terug op het elektriciteitscontract dat de werknemer heeft afgesloten en de daarin opgenomen prijzen.
Opladen privé elektrische auto aan de laadpaal van de werkgever
Begin 2023 speelde het navolgende. Om elektrisch rijden te stimuleren mochten werknemers hun eigen elektrische privéauto gratis opladen aan de laadpalen op het bedrijfsterrein van de werkgever. De Belastingdienst was echter van mening dat er sprake is van een voordeel dat voortvloeit uit de dienstbetrekking: loon in natura dus. De Belastingdienst vond ook dat géén sprake was van het niet-belast zijn binnen de werkkostenregeling (NIHIL waardering). Bovendien was de kennisgroep van mening dat de gratis stroom in mindering moest worden gebracht op de onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,21/km (tarief 2023). Wordt meer vergoed dan moet hierover loonbelasting worden betaald. Men zou er wel voor kunnen kiezen een lagere km vergoeding te geven in combinatie met gratis opladen.
Voorbeeld
Een werknemer rijdt in 2024 totaal 15.000 kilometer zakelijk met zijn elektrische privéauto. Hij heeft dit jaar voor € 1.100 gratis elektriciteit geladen bij de werkgever. De werkgever betaalt aan de werknemer een belastingvrije km vergoeding van € 0,15/km, dat is € 2.250. De werkgever zou € 3.450 belastingvrij mogen uitbetalen (15.000 x € 0,23). Er is dus nog een ruimte van € 1.200 en aangezien de gratis laadkosten € 1.100 bedroegen, hoeft er geen belasting over het gratis opladen bij de zaak te worden betaald.
De btw van de laadkosten
De btw op de stroom die voor het opladen van de elektrische auto wordt gerekend, is aftrekbaar als de auto op de zaak staat. Is er sprake van een privéauto, dan is de btw niet aftrekbaar. Ook niet voor de zakelijk gereden kilometers met de privéauto.
BAA ADVIES. Een elektrisch auto heeft niet alleen qua aanschaf zijn fiscale regels, ook voor het plaatsen van een laadpaal en voor het laden zelf zijn er regels en mogelijkheden waar u rekening mee moet houden. |