BPM-ondernemersregeling bestelauto’s gaat vervallen
De BPM-vrijstelling voor een bestelauto voor de ondernemer (ondernemersvrijstelling) wordt vanaf 1 januari 2025 afgeschaft. Wat kunnen voor u de gevolgen zijn?
Oh ja… de BPM en de ondernemersregeling
BPM. Iedereen die een (nieuwe) auto koopt betaalt ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’. De hoogte hangt onder andere af van de CO2-uitstoot. Ook ondernemers betalen BPM als ze een personenauto kopen, maar dit jaar kunnen ze bij het kopen van een bestelauto nog gebruikmaken van de zogenaamde ondernemersregeling.
De ondernemersregeling. Sinds 2007 betaalt een ondernemer bij de aanschaf van een bestelauto geen BPM meer. De drie belangrijkste voorwaarden hiervoor zijn:
- De onderneming staat bij de Belastingdienst geregistreerd en de persoon is als ondernemer bekend bij de Belastingdienst.
- De bestelauto is hoofdzakelijk ingericht voor het vervoer van goederen en heeft geen zitplaatsen in de laadruimte.
- Van het totaal met de bestelauto gereden aantal gereden kilometers in een jaar is meer dan 10% zakelijk.
De ondernemersvrijstelling BPM kan ook worden gebruikt bij lease. Voor bestelauto’s in de verhuur geldt de vrijstelling ongeacht wie de feitelijke gebruiker is, mits het contract niet langer loopt dan vier weken. Is er sprake van een langere contracttermijn dan dient de leasemaatschappij aan te tonen dat degene die de auto in lease heeft, een ondernemer is die gebruik zou kunnen maken van de ondernemersregeling als hij zelf de auto zou kopen.
De vrijstelling kan vervallen
Er zijn vier situaties waarbij de vrijstelling nu vervalt.
- Als de bestelauto wordt omgebouwd tot personenauto.
- Bij verkoop aan een particulier van een bestelauto die jonger is dan 5 jaar.
- Als de onderneming wordt gestaakt.
- Als het aantal gereden zakelijke kilometers onder de 10% uitkomt.
In deze situaties bent u verplicht zelf een BPM-aangifte in te dienen en binnen één maand na wijziging de verschuldigde BPM te betalen.
Verkoop aan een ondernemer. Verkoopt u de bestelauto aan een andere ondernemer, dan kan gebruik worden gemaakt van de zogenaamde ‘doorschuifregeling BPM voor ondernemers.’ U hoeft dan geen BPM af te dragen. Hiervoor dienen de oude en nieuwe eigenaar een formulier te ondertekenen waarin ze verklaren dat de koper voor de BPM van de bestelauto in de plaats is gekomen van de verkoper.
De BMP-vrijstelling eindigt per 1 januari 2025
Deze maatregel leidt niet alleen tot meer belastingopbrengsten, maar het kabinet wil hiermee ook de verkoop van emissievrije of zeer zuinige bestelauto’s stimuleren. De ondernemersvrijstelling blijft namelijk wel nog bestaan voor de emissievrije bestelauto.
Vanaf 1 januari 2025 moet dus ook voor bestelauto’s BPM worden betaald. De te betalen BPM is voor de bestelauto dan afhankelijk van de CO2 uitstoot. Het vaste tarief per gram/km CO2-uitstoot voor 2025 is op dit moment nog niet bekend. Het huidige tarief per gr/km uitstoot is € 66,91. Bij een bestelauto met een uitstoot van 100 gr CO2-uitstoot/km is dat dan € 6.691 en bij 150 gr € 10.036,50.
Gevolgen gebruikte bestelauto’s
Voor bestelauto’s uit 2024 of eerder blijven de oude regels gelden, mits deze auto’s aan de eerder genoemde voorwaarden blijven voldoen. Er hoeft door deze ondernemers dus niet alsnog BPM te worden betaald als de regeling per 1 januari 2025 wordt afgeschaft. Dit betekent:
- dat ondernemers deze gebruikte bestelauto’s ook na 1 januari 2025 nog kunnen verkopen met toepassing van de zogenaamde BPM-doorschuifregeling; én
- dat ook na 1 januari 2025 geen BPM hoeft te worden betaald bij aankoop van een gebruikte bestelauto uit het buitenland (import) van minimaal 5 jaar oud en met een Datum Eerste Toelating uiterlijk 31 december 2024 (registratie voor 31 december 2024).
Gevolgen nieuwe bestelauto
Het afschaffen van de BPM-ondernemersregeling kan wel degelijk reden zijn om al dit jaar een nieuwe bestelauto aan te schaffen. De aanschafprijs kan vanaf 1 januari 2025 wel 40% hoger liggen dan in 2024. Hou bij uw overwegingen wel rekening met de nieuwe zero-emissiezones die in 2025 hun intrede gaan doen. 18 gemeenten starten hiermee. Bekijk op de website Doehetzero welke dit zijn. U kunt hier ook een kentekencheck doen.
Of dan maar een elektrische? In 2024 hoeft bij aankoop van een elektrische bestelbus geen BPM betaald te worden, maar ook dat verandert volgend jaar. Die BPM bedraagt in 2025 slechts € 360, maar toch … Houd verder ook rekening met een hogere aanschafprijs, een lagere actieradius, 27% milieu investeringsaftrek (MIA) en 12% Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA – max. € 5.000). Op dit moment is de motorrijtuigenbelasting nihil, maar in 2025 betaal je 25% van het normale tarief. Omdat een elektrische bestelbus behoorlijk zwaar is, zal dat voordeel hierdoor wat tegenvallen.
BAA ADVIES. Overweegt u om binnenkort een (nieuwe) bestelauto aan te schaffen, stel dit besluit dan niet te lang uit. Alle bestelauto’s met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2025 of later (die na 1 januari 2025 op kenteken worden gezet), krijgen te maken met de nieuwe wetgeving. |