De elektrische auto: wat gebeurt er na vijf jaar korting op de bijtelling?
Voor elektrische auto’s is een korting mogelijk op de bijtelling. Deze korting is 60 maanden geldig en betekent een fors voordeel voor de gebruiker. Wat gebeurt er na die 60 maanden?
Datum eerste toelating
Voor het bepalen van de bijtelling is het belangrijk om vast te stellen wanneer de datum van eerste toelating is. Dit is de dag waarop de auto officieel rijdt. De eerste dag van de maand volgend op deze datum eerste toelating is het begin van de bijtellingstijdlijn. Dus als de auto op 28 februari 2020 een datum eerste toelating heeft, dan begint de bijtellingstijdlijn op 1 maart 2020.
Bijtelling auto 2025
Een zakelijke (lease)auto krijgt op voorhand bijtelling, tenzij de gebruiker kan aantonen dat er minder dan 500 kilometer per jaar privé wordt gereden. In andere gevallen wordt de bijtelling berekend volgens de bijtellingsregels van de betreffende jaren. In 2025 zijn de bijtellingsregels aangepast ten opzichte van 2024. Het uitgangspunt voor de bijtelling is altijd de cataloguswaarde van de auto inclusief BPM en btw. Over deze waarde wordt de bijtelling berekend. (Uitzondering zijn youngtimers ( auto’s ouder dan 15 jaar) waarbij de bijtelling (35%) wordt berekend over de dagwaarde (waarde in het economisch verkeer).
Voor auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer geldt in 2025 een bijtelling van 22%. Dit betreft dus alle auto’s met uitstoot. De volledig elektrische auto’s hebben een lagere bijtelling. Over de eerste € 30.000 cataloguswaarde is de bijtelling in 2025 17% en over het meerdere (> € 30.000) 22%.
Voorbeeld bijtelling 2025
Volledig elektrische auto met cataloguswaarde van € 50.000. De bijtelling is dan:
• 17% over € 30.000 + 22% over € 20.000 | = € 9.500 |
• Maximale belastingheffing (49,5%) | = € 4.702 |
Auto met uitstoot met cataloguswaarde van € 50.000. De bijtelling is dan:
• 22% over € 50.000 | = € 11.000 |
• Maximale belastingheffing (49,5%) | = € 5.445 |
Als de 60 maanden korting afloopt
Bij de aanschaf van een elektrische auto kreeg de gebruiker een korting op de bijtelling. De bijtelling was in 2020 8% (standaardbijtelling 22% minus korting 14%) over de eerste € 45.000 cataloguswaarde en over het meerdere 22%. Vanaf het moment eerste toelating ging de 60 maandenperiode lopen. Dit betekende dat de gebruiker 60 maanden van het verlaagde bijtellingspercentage gebruik kon maken. Maar na 60 maanden (dus in 2025) verloopt deze periode en moet er opnieuw worden gekeken naar de bijtelling. Dit kan aanzienlijke financiële gevolgen hebben.
Voorbeeld bijtelling elektrische auto uit 2020
Een elektrische auto met cataloguswaarde van € 50.000. De bijtelling in 2020 en de volgende 60 maanden is dan:
• 8% over € 45.000 + 22% over € 5.000 | = € 4.700 |
• Maximale belastingheffing (49,5%) | = € 1.980 |
Na 60 maanden verloopt de korting en wordt de bijtelling volgens de dan geldende percentages, De bijtelling in 2025 voor diezelfde auto wordt dan:
• 17% over € 30.000 + 22% over € 20.000 | = € 9.500 |
• Maximale belastingheffing (49,5%) | = € 4.702 |
Korting bijtelling elektrische auto vanaf 2026 verdwenen
Vanaf 2026 zijn de kortingen voor volledig elektrische auto’s verdwenen. Dit betekent dat de bijtelling voor nieuwe auto’s met eerste toelating in 2026 of auto’s waarvan de 60 maandenperiode in 2026 is afgelopen, 22% van de catalogusprijs wordt.
Bijtelling elektrische auto 2020 – 2026
Elektrische auto | Cataloguswaarde (incl. btw en BPM) | Bijtelling | Cataloguswaarde (incl. btw en BPM) | Bijtelling |
2020 | < € 45.000 | 8% | > € 45.000 | 22% |
2021 | < € 35.000 | 12% | > € 35.000 | 22% |
2022 | < € 30.000 | 16% | > € 30.000 | 22% |
2023 | < € 30.000 | 16% | > € 30.000 | 22% |
2024 | < € 30.000 | 16% | > € 30.000 | 22% |
2025 | < € 30.000 | 17% | > € 30.000 | 22% |
2026 | > € 0 | 22% |
BAA ADVIES. Als de korting van 60 maanden op de bijtelling voor een elektrische auto in 2025 is afgelopen, dan wordt de belastingheffing over de bijtelling hoger. En zeker in 2026 als er helemaal geen korting meer voor elektrische auto’s geldt. |
