Auto importeren: wat betekent dit voor btw, bpm en bijtelling?
De laatste jaren neemt het aantal geïmporteerde auto’s in Nederland enorm toe. Met name in Duitsland worden ieder jaar steeds meer gebruikte auto’s door Nederlanders gekocht. Dit lijkt op het eerste gezicht een eenvoudige transactie, maar er zitten toch wat fiscale addertjes onder het gras.
Auto importeren en de bpm
De bpm. Op het moment dat een auto wordt geïmporteerd in Nederland, moet er belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) worden betaald. Het bedrag is afhankelijk van het soort motorrijtuig, de netto catalogusprijs (prijs excl. bpm en btw) en het tarief van de bpm op basis van de CO2-uitstoot.
Historisch of actueel tarief. Bij een gebruikt motorrijtuig kunt u kiezen voor het historische of voor het actuele tarief. Kreeg uw auto bijvoorbeeld in 2012 vóór het eerst een kenteken? Dan mag u met de tarieven vanaf 2012 het voor u meest voordelige bpm-bedrag berekenen. U kunt dan dus kiezen voor het bpm-tarief van 2012 (of 2013, enz.) en of het huidige actuele tarief (2017).
Korting op de bpm. Koopt u een gebruikte auto, dan kunt uw wellicht een korting op de bpm krijgen. De korting op de bruto bpm van een in het buitenland gebruikt motorrijtuig met een buitenlands kenteken mag u vaststellen met:
- een koerslijst; of
- een taxatierapport (alleen voor motorrijtuigen met meer dan normale gebruiksschade, en voor motorrijtuigen die niet in een koerslijst voorkomen); of
- de forfaitaire tabel.
De ondernemersregeling bpm. Voor de bpm bestaat ook de zogenaamde ondernemersregeling bpm. Dit houdt in dat u als ondernemer bij de aanschaf en import van een bestelauto géén bpm hoeft te betalen als de bestelauto voor meer dan 10% zakelijk wordt gebruikt. Mocht niet meer aan de voorwaarden worden voldaan, dan dient de volledige bpm alsnog te worden afgedragen.
Auto importeren en de btw
Wel of geen btw betalen bij import? Sommige importbedrijven adverteren met de tekst dat een particulier geen btw hoeft te betalen als hij een auto in Duitsland koopt. Nederlandse autodealers vertellen daarentegen dat een particulier dubbel btw betaalt bij import uit Duitsland. Beide beweringen zijn echter niet juist. Het is dus zaak om bij import goed te kijken naar de gevolgen voor de btw.
Nieuwe of bijna nieuwe auto. Een auto wordt als “nieuw of als bijna nieuw vervoersmiddel” gezien als hij niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen of niet meer dan 6.000 kilometer heeft gereden.
Als er sprake is van een nieuwe auto, dan is er btw verschuldigd in Nederland. De koper dient de Duitse leverancier te vragen géén btw op de factuur te vermelden, want de aanschaf van de auto is in Nederland belast. Anders bestaat de mogelijkheid dat er dubbel btw wordt betaald, zowel in Duitsland als in Nederland!
Geen nieuwe of bijna nieuwe auto. Als de auto al langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen of er al meer dan 6.000 kilometers mee gereden is, dan is de situatie anders. Duitsland mag in dit geval btw heffen en de Duitse leverancier zet daarom Duitse btw op de factuur. Er is dan niet nogmaals in Nederland btw verschuldigd na import uit Duitsland. Aangezien de Duitse btw (19%) lager is dan de Nederlandse btw (21%), lijkt het wat btw betreft aantrekkelijker om een ‘oude’ auto aan te schaffen.
Ondernemers en de btw. Ondernemers die een auto aanschaffen in Duitsland krijgen te maken met een intracommunautaire verwerving. Dit houdt in dat de btw-plicht wordt verlegd naar de afnemer. De ondernemer draagt de btw dus af in Nederland en kan deze via dezelfde aangifte weer terugvragen indien er sprake is van een ondernemer met belaste prestaties voor de btw.
Auto importeren en de bijtelling auto van de zaak
Rijdt u als ondernemer meer dan 500 kilometer privé met een auto van de zaak, dan krijgt u te maken met de bijtelling voor privégebruik. Voor de bijtelling voor geïmporteerde auto’s wordt ook de cataloguswaarde inclusief btw en bpm, (zoals vermeld in de gegevens bij de RDW), als basis genomen.
Voor geïmporteerde auto’s zijn dezelfde regels voor de bijtellingspercentages van toepassing als voor binnenlandse auto’s. Dit betekent dat het bijtellingspercentage op de datum van de 1e tenaamstelling in het buitenland mag worden aangehouden. Ook voor dit percentage kan gebruik worden gemaakt van de 60 maandenperiode. Een handig schema met alle bijtellingspercentages voor 2017 vindt u op onze website.
BAA ADVIES. Er zitten nogal wat fiscale haken en ogen aan het importeren van een auto uit het buitenland. Het is dus raadzaam om van tevoren goed na te gaan wat de gevolgen zijn bij de aanschaf van een auto uit bijvoorbeeld Duitsland. BAA kan u helpen om de fiscale gevolgen op een rijtje te zetten en uw keuze te vereenvoudigen. |