Auto van de zaak 2017: maar liefst 11 bijtellingspercentages!
De overheid wil de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak eenvoudiger maken. Maar in de praktijk ziet menig ondernemer door de bomen het bos niet meer. Hoe zit het nou echt?
Eerst het makkelijke: eerste toelating ná 1 januari 2017
In de belastingwet 2017 staat dat de bijtelling voor het privé gebruik van de auto eenvoudiger moet worden. Dus is het volgende bedacht:
- Datum van eerste toelating. Voor auto’s die ná 1 januari 2017 gaan deelnemen aan het verkeer, wordt de zogenaamde Datum van eerste toelating (verder te noemen DET) bepalend.
- De tenaamstelling van het kenteken is niet meer relevant.
- Voor auto’s met een DET van na 1 januari 2017 gelden twee bijtellingspercentages:
- 4% (volledig elektrische auto’s); en
- 22% voor alle andere auto’s.
Tot zover het makkelijke deel …
Vindt u het onderstaande nog steeds te complex?
Hanteer dan ons stroomschema!
Nu wordt het moeilijker: eerste toelating vóór 1 januari 2017
Op het Nederlandse wegennet rijden echter ook auto’s die een DET kennen van vóór 1 januari 2017. Voor al deze auto’s bestaat overgangsrecht, waardoor men soms door de bomen het bos niet meer ziet. Bij het overgangsrecht wordt ook nog onderscheid gemaakt in drie regelingen:
- auto’s op kenteken vóór 1 juli 2012;
- auto’s op kenteken tussen 1 juli 2012 en 31 december 2016;
- auto’s voor de 1e keer op kenteken voor 1 juli 2012 en voor de tweede keer na 1 juli 2012.
25% met kortingen. Bij het overgangsrecht wordt standaard uitgegaan van een bijtellingspercentage van 25% van de catalogusprijs, waarop kortingspercentages van toepassing zijn. De korting is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Er kunnen dan maar liefst 7 bijtellingspercentages van toepassing zijn.
Heeft u een auto met een kenteken van vóór 1 juli 2012?
Voor auto’s die op kenteken zijn gezet vóór 1 juli 2012 geldt een bijtelling voor het privé gebruik van 25, 20 of 14 of 0%.
Deze bijtelling blijft gelden totdat u als eerste eigenaar de auto verkoopt. Maar als u de auto na 31 december 2018 nog in bezit heeft, wordt de nieuwe bijtelling vanaf dat moment 25%.
Heeft u een auto met een kenteken van 1 juli 2012 tot en met 31 december 2016?
Datum tenaamstelling 1 juli 2012 – 31 december 2013. Voor deze auto geldt gedurende een periode van 60 maanden een bijtelling van 25, 20 of 14 of 0%. Deze periode gaat in op de 1e dag volgend op de maand waarin voor het eerst het kenteken is afgegeven.
Voorbeeld. Werd uw auto op 13 november 2013 op kenteken gezet, dan startte de 60-maandsperiode op 1 december 2013 en blijft de auto de bijtelling behouden tot 1 december 2018. Vanaf 1 december 2018 geldt het bijtellingspercentage van 25%. Het bijtellingspercentage en de termijn blijven gekoppeld aan het kenteken. Als u dus de auto binnen een periode van 60 maanden verkoopt, kan de nieuwe eigenaar wellicht nog de resterende maanden van de oude bijtelling profiteren.
Datum tenaamstelling 2014 – 2015. Voor auto’s die op kenteken kwamen in 2014 en 2015 was de bijtelling 25, 20,14, 7 of 4%.
Datum tenaamstelling 2016. Voor auto’s met een kenteken van 2016 was de bijtelling 25, 21, 15 of 4%.
Is het kenteken van de auto afgegeven vóór 1 juli 2012 én is de auto daarna verkocht?
Als de auto vóór 1 juli 2012 voor het eerst op kenteken werd gezet en na 1 juli 2012 werd verkocht en op een andere naam is gekomen, ziet de overgangsregeling er weer anders uit. Bepalend is het bijtellingspercentage voor deze auto dat van toepassing was op 30 juni 2012. Dit bijtellingspercentage blijft nog maximaal 60 maanden geldig.
De termijn van 60 maanden gaat in op 30 juni 2012 en eindigt dus uiterlijk op 30 juni 2017, ongeacht de datum van de werkelijke tweede tenaamstelling van het kenteken.
Eigenaar van een young timer?
Om het verhaal compleet te maken … Er rijden op het wegennet ook nog zakelijke auto’s rond die ouder zijn dan 15 jaar en privé worden gebruikt (de zogenaamde Young Timers). Voor deze auto’s geldt in 2017 een percentage van 35% van de dagwaarde. Als er echter sprake is van een volledig elektrische auto van meer dan 15 jaar oud geldt een bijtellingspercentage van 17% van de dagwaarde.
En old timer? Alle auto’s van 15 jaar of ouder vallen onder de bijtelling 17 en 35% regeling. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen young en old timers.
Privégebruik auto van de zaak 2017: 11 bijtellingen!
Er zijn dus maar liefst 11 verschillende percentages voor de bijtelling van het privé gebruik van de zakelijke auto die zich in 2017 kunnen voordoen:
Bijtelling auto van de zaak 2017
0 – 4 – 7 – 14 – 15 – 17 – 20 – 21 – 22 – 25 – 35%
Een voorbeeld ter verdere verduidelijking
We gaan uit van een auto met een catalogusprijs van € 35.000 en een dagwaarde van € 10.000 en bekijken vier voorbeelden nader.
- Datum tenaamstelling 25-3-2012. Een 14%-auto blijft in bezit van de eerste eigenaar.
- Tot 31-12-2018 → 14% van € 35.000 = € 4.900
- Daarna → 25% van € 35.000 = € 8.750
- Datum tenaamstelling 7-9- 2013. Een 0%-auto.
- Tot 1-10-2018 → 0% van € 35.000 = € 0
- Daarna → 25% van € 35.000 = € 8.750
- Datum tenaamstelling 18-4-2012. Een auto heeft een bijtelling van 14% Op 26-6-2013 wordt deze verkocht (tweede tenaamstelling). Op basis van gewijzigde wetgeving van Co2 normen, valt deze auto vanaf 30 juni 2012 in de 20% bijtellingscategorie.
- Tot 27-06-2013 → 14% van € 35.000 = € 4.900
- Tot 1-7-2017 → 20% van € 35.000 = € 7.000
- Daarna → 25% van € 35.000 = € 8.750
- Datum tenaamstelling langer dan 15 jaar geleden. Een zogenaamde young timer.
- In 2017 → 35% van € 10.000 = € 3.500
Het is niet te verwachten dat in het jaar 2017 al volledig elektrisch aangedreven auto’s op de weg rijden die ouder zijn dan 15 jaar, dus de bijtelling van 17% zal er niet zijn.
BAA ADVIES. Heeft u in de afgelopen jaren een auto zakelijk aangeschaft waarmee u ook privé rijdt? Hanteer dan ons stroomschema om te bepalen in welke bijtellingscategorie u valt. Desgewenst helpt een adviseur van BAA u graag verder. |